۱۳۹۴ دی ۱۵, سه‌شنبه

وزیر امور خارجه قزاقستان: قزاقستان و کشورهای آسیای مرکزی سرباز پیاده نیست

مهدی زرتشت

ایرلن ایدریسوف (Идрисов Ерлан) وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، جمهوری قزاقستان و کشورهای آسیای مرکزی در بازی های بزرگ جهانی، سرباز پیاده نیست.
وزیر خارجه قزاقستان خاطرنشان کرد که کشور قزاقستان و کشورهای مستقل مشترک المنافع آسیای مرکزی، خود بازیگران سیاسی بالغی هستند و در این میان، قزاقستان کشوری است که به قلمرو بزرگ آسیای مرکزی به عنوان یک عضو همکار و جدایی ناپذیر نگاه می کند.
وی اضافه کرد که جمهوری قزاقستان نقش خودش را به عنوان یک بازیگر سیاسی بالغ و با توجه و درنظرداشت منافع سیاسی، اقتصادی و منطقه ای در آسیای میانه بازی می کند.
آقای ایدریسوف همچنین اشاره کرد که «می خواهم بگویم که با توجه به سفرهای متعدد هیات بلند پایه کشورهای چین، روسیه، ترکیه، هند، جاپان، ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی، یک تعداد تحلیلگران جهانی در مورد احیا و تجدید «بازی بزرگ» سخن گفته اند.»
وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان طی سخنانش بطور قاطعانه نظریه «بازی بزرگ» را رد کرد. وی تأکید کرد که قزاقستان و کشورهای آسیای مرکزی خود می توانند در ساز و کار سیاسی منطقه ای، نقش مستقل شان را داشته باشند و بنابراین، اصطلاح پیاده «بازی بزرگ» برای کشورهای آسیای مرکزی و از جمله قزاقستان، کاملاً نادرست است.
آقای ایدریسوف گفت، بازیگران بزرگ که در قلمرو اوراسیا و آسیای مرکزی منافع مشروع دارند، می توانند باهم همکار باشند و فعالیت های سیاسی شان را بر مبنای سیاست صلح طلبانه دنبال کنند.
وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان علاوه کرد که «تفاوت ماهیت نظریه اوراسیا که به ابتکار نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان مطرح شده است، در همین است. در زبان انگلیسی اصطلاح  win-winرا مد نظر قرار می دهیم؛ یعنی همه کامیاب می شوند. ما این خط را بطور دوامدار دنبال خواهیم کرد. این خط ماهیت اصلی سیاست چند بعدی ما است.»

وزارت خارجه جمهوری قزاقستان در حالی از نقش مستقل کشورش و همین طور کشورهای آسیای مرکزی در «بازی بزرگ» یادآوری می کند که اخیراً سناریوی انتقال ناامنی و تروریسم به قلمرو کشورهای آسیای مرکزی و مرزهای روسیه، قوت گرفته است. چنین به نظر می رسد که جمهوری های مستقل آسیای مرکزی به شمول قزاقستان بیش از پیش به این فکر افتاده اند که اجازه ندهند تروریسم و افراطیت در قلمرو آسیای مرکزی قوت بگیرد. مساعی مشترک جمهوری های آسیای مرکزی برای کنترل و مهار هر نوع افراط گرایی و تروریسم، این کشورها را بیش از پیش باهم نزدیک کرده است. 

هیچ نظری موجود نیست :

ارسال یک نظر