۱۳۹۴ آذر ۲۳, دوشنبه

ویژه بیست و چهارمین سالروز استقلال قزاقستان

نگاهی به روابط دیپلماتیک دولت قزاقستان و دولت وحدت ملی افغانستان
   مهدی زرتشت

استقلال: دولت و مردم جمهوری قزاقستان برای برگزاری بیست و چهارمین سالروز استقلال کشور خود، با دلی جمع خودشان را برای جشن آماده کرده اند.
جمهوری قزاقستان نزدیک به هفتاد سال، عضو فعال اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بود. پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991، جمهوری قزاقستان آخرین کشور از میان هفده اقمار شوروی بود که به تاریخ 16 دسامبر 1992، اعلام استقلال کرد. استقلال جمهوری قزاقستان، گرچه استقلال بود؛ اما با اقتصاد ورشکسته و نظم و نسق تقریباً ریخته و پاشان و شکاف های اجتماعی که دورنمای کار دولت تازه مستقل و جوان کشور را دشوار می نمود. با این حال، جمهوری تازه استقلال یافته قزاقستان در مقایسه با سایر کشورهای عضو پیشین اتحاد شوروی، کمتر دچار آشوب های داخلی شد و دولت جوان توانست به خوبی یک نوع اتحاد پایدار را با مؤلفه های یک دولت داری مدرن همچون عدالت اجتماعی و توسعه همگانی، بوجود بیاورد. ایجاد شورای وزیران، ایجاد پارلمان و تأسیس اسامبلی مردم ملت قزاقستان، گام های استوار و آینده سازی را برای قزاقستان عاری از بحران و شکاف های مردمی، فراهم ساخت.


سیاست داخلی: امروز جمهوری قزاقستان در میان سایر جمهوری های آسیای مرکزی، یک نمونه خوب توسعه پایدار همگانی است. اقتصاد قزاقستان در حال رشد است، وحدت ملی به عنوان یک رکن اساسی حکومتداری، در سراسر کشور بوجود آمده است، تعامل و اعتبار جهانی قزاقستان به درجه خوبی رسیده است و قزاقستان ریخته و پاشان سال 1992، جایش را به یک کشور با ثبات و امن و در حال توسعه داده است.
اکنون جمهوری قزاقستان، یکی از امن ترین و باثبات ترین کشور در میان کشورهای آسیای مرکزی است. دولت پرزدنت نظربایف با مؤلفه هایی حکومتداری مدرن و از جمله توسعه اقتصاد تجارتی و اقتصاد تولیدی، ریفورمیزاسیون ساختار قدرت و تأمین و تقویت وحدت ملی (национальное единство)  به عنوان یک اصل ملی، تقویت روحیه میهن پرستی و تقویت جامعه مدنی و ملتی واحد با فرهنگ و ارزش های متکثر، شالوده یک دولت باثبات را ترح و ترسیم کرده است.
در 26 آپریل سال جاری، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قزاقستان برگزار شد. در این انتخابات دموکراتیک، نورسلطان نظربایف (Нурсолтан Назарбаев) در مقابل دو رقیب خود، توانست 97 درصد کل آرای رأی دهندگان را بدست بیاورد. در قانون اساسی جمهوری قزاقستان مسجل شده است که «اولین رئیس جمهور قزاقستان مستقل، می تواند خود را به طور نامحدود کاندیدای ریاست جمهوری کند.» دلیل این درصد بلند آراء را بصورت مستقیم می توان اعتماد ملت قزاقستان به رئیس جمهور نظربایف دانست. رئیس جمهور نظربایف از زمان استقلال این کشور تا به امروز، با طرح برنامه های بزرگ توسعه ای و ایجاد یک سیستم سیاسی کارا و مؤثر، توانسته است کشوری درگیر بحران با اقتصاد ورشکسته را به یک کشور باثبات و توسعه گرا، تبدیل کند.
پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، یعنی در طول بیشتر از هفت ماه، دولت نظربایف برنامه های بزرگ ملی خودش را اعلام کرده و اکنون این برنامه ها در حال اجرا است.
یکی از این برنامه ها، «پلان ملی صدگام اصلاحات» (100 конкретных шагов национальный план) است که شامل برنامه های قابل اجرایی چون «ایجاد تشکیلات نوین حکومتداری»، «حاکمیت قانون»، «صنعتی سازی و رشد اقتصادی»، «ملت واحد- میهن جاودان»، «دولت پاسخگو» با ضمیمه «ضمانت اجرایی» است. به دنبال آن، دولت نظربایف گام دوم ریفورم را برداشت است که شامل برنامه هایی چون «اصول مساوات»، «اصول آزادی» و «اصول شفافیت و پاسخگویی» است. علاوه بر این برنامه هایی در دست اجرا، دولت قزاقستان در 27 آگس سال روان، توافقنامه ای را با آژانس بین المللی انرژی اتمی (МАГАТЭ) بر سر ایجاد یک بانک بین المللی انرژی اتمی (БНОНУ) در خاک قزاقستان به امضاء رساند.


سیاست خارجی: دولت قزاقستان در نظر دارد تا عضویت خود را در شورای امنیت سازمان ملل متحد، بررسی نماید. در پرتو این تصمیم، جمهوری قزاقستان در نظر دارد تا «سهم خویش را در کار شورای امنیت سازمان ملل متحد در راستای حمایت از صلح و امنیت جهانی، ایفاء نماید.» همچنین دولت قزاقستان در نظر دارد تا مبارزات انتخاباتی قزاقستان بخاطر عضویت مؤقتی در شورای امنیت سازمان ملل متحد حول مسائل هسته ای، آب، امنیت غذایی و انرژی در جهان متمرکز کند.
در سیاست خارجی خود، دولت قزاقستان در پرتو مشارکت این کشور در تعداد زیادی از فرایندهای منطقه ای و جهانی و همچنان با توجه به نقش فعال میانجیگری و اعتماد سازی، به عنوان یک شریک صادق عمل می نماید. قزاقستان در بی طرفی، رفتار متعادل و مؤثر در برابر تمامی بازیگران سیاست بین المللی با اتخاذ یک دیپلماسی کارا و همه جانبه، معروف است.
در یکی از بیانیه های ریاست جمهوری قزاقستان آمده است که «قزاقستان مأموریت خود را در منطقه آسیای مرکزی برای تحکیم سیستم امنیت و ثبات منطقه ای، بیش از پیش منسجم تر می کند.» قزاقستان در سیاست خارجی خود، فرصت های بزرگی کشورهای منطقه را مد نظر قرار داده و گام خود را برای مبارزه با تروریسم جهانی، افراط گرایی، مهاجرت های غیر قانونی، قاچاق مواد مخدر و سایر چالش های امروزی، استوارتر و جدی تر می کند.
روابط دیپلماتیک قزاقستان و دولت وحدت ملی افغانستان
عمر روابط دیپلماتیک جمهوری قزاقستان و جمهوری اسلامی افغانستان کمی بیشتر از دو دهه می شود. پس از آنکه قزاقستان استقلال خود را از جمهوری اتحاد شوروی اعلام کرد، در سال 1992 دفتر نمایندگی سیاسی قزاقستان در افغانستان ایجاد شد. پس از آن، در سال 2003 این نمایندگی سیاسی به سفارت ارتقا یافت و از آن به بعد، روابط دیپلماتیک دو کشور، بطور رسمی و همه جانبه شروع شد. با روی کار آمدن دولت وحدت ملی افغانستان، این روابط به پیمانه روابط دیپلماتیک قبلی، بیشتر شد.


در گذشته نیز دولت قزاقستان در چارچوب کمک های جهانی به افغانستان، میلیون ها دالر را به کشور افغانستان کمک کرده و این کمک های در بخش های مختلف و از جمله بازسازی و ایجاد شفاخانه، سرسازی، امنیت و بورسیه های تحصیلی برای شهروندان افغانستان، اختصاص یافته است. هم اکنون صدها دانشجو از شهروندان افغانستان، در دانشگاه های قزاقستان در رشته های مختلف تحصیلی، مشغول آموزش اند.
در آوان کار دولت وحدت ملی افغانستان، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی این دولت به منظور مشارکت در دوازدهمین اجلاس سازمان شانگهای (ШОС) به همراه یک هیئت رسمی و سیاسی دولت وحدت ملی، وارد آستانه- پایتخت جمهوری قزاقستان- شد. در جریان این سفر، عبدالله با ر.مسیموف نخست وزیر قزاقستان یک دیدار رسمی و دیپلماتیک ترتیب داد. در این دیدار عبدالله بر تحکیم و گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور، تأکید کرد. در مقابل، مقام های سیاسی قزاقستان نیز وعده سپردند تا کمک های شان را به دولت افغانستان به منظور تقویت امنیت و توسعه نیروهای انسانی، ادامه دهد.
به تاریخ 19 نوامبر سال جاری، بنا به دعوت نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به هدف یک دیدار رسمی و دیپلماتیک، وارد آستانه شد. بر اساس گزارش سایت ریاست جمهوری افغانستان، در جریان این دیدار رئیس جمهور قزاقستان بر گسترش همکاری میان دو کشور در عرصه های اقتصادی، سیاسی و امنیت جهانی تأکید کرد. در این دیدار، نظربایف اعلام کرد که «دولت قزاقستان از فرایند صلح فراگیر و شفاف و مبتنی بر رعایت قانون اساسی کشور و تلاش مردم افغانستان برای صلح پایدار، قاطعانه حمایت می کند.» در مقابل، رئیس جمهور محمد اشرف غنی از نامزدی جمهوری قزاقستان برای عضویت غیر دائمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعلام حمایت کرد. همچنان، اشرف غنی از رئیس جمهور قزاقستان تقاضا کرد تا برنامه بورسیه های رایگان قزاقستان برای دانشجویان افغانستان را که از سال 2010 شروع شده، تمدید نماید. به گزارش سایت ریاست جمهوری افغانستان «طرفین از مقابله موفقانه قوای امنیتی ملی افغانستان در برابر افراطیون مسلح استقبال نمودند و موافقه کردند تا همکاری متقابل ارگان های با صلاحیت دو کشور در مبارزه مشترک با تروریزم بین المللی، افرا ط گرائی و مواد مخدر تشدید گردد.»
دولت و مقامات سیاسی قزاقستان بارها خاطر نشان کرده اند که افغانستان برای حل معضل داخلی و مبارزه با افراط گرایی، بد نیست از سیاست داخلی قزاقستان الگو برداری کند. در نشست های مکرر نگارنده مطلب حاضر با دیپلمات های قزاقستانی، آنها دائماً به این نکته اشاره کرده اند که ثبات داخلی افغانستان، به اصل «وحدت ملی» وابسته است. به باور آنها، تأمین وحدت ملی به عنوان عامل اصلی ثبات و همگرایی داخلی، تنها از طریق فرهنگ کثرت گرایی و انکشاف متوازن همه ی مناطق کشور، میسر و ممکن است. اصولاً دولت باید مجری برنامه ملت سازی و انسجام اجتماعی و قومی باشد. ثبات داخلی و همگرایی قومی برای رسیدن به فرایند ملت سازی، گام اساسی است. دولت قزاقستان توانسته است الگوی مناسبی را برای این کار، طرح و اجرا کند. طرح افغانستان با ثبات و آرام نیز تنها از مجرای برنامه های وحدت ملی و عدالت اجتماعی و مساوات و مبارزه هدفمندانه و قاطع با افراط گرایی و رادیکالیسم دینی، میسر است.

۱۳۹۴ آبان ۱۳, چهارشنبه

دولت قزاقستان و گام دوم اصلاحات حکومتداری

مهدی زرتشت

در جمهوری قزاقستان قرار است قانون «وارد نمودن تغییرات و اصلاحات در بعضی از اسناد جمهوری قزاقستان در بخش فعالیت های سازمان های غیر دولتی» به تصویب برسد.
در قانون سازمان های غیر دولتی که قرار است به تصویب برسد، تمام نگرانی های سکتور مدنی برطرف خواهد شد و در این اصلاحات، تعادل اصول دموکراسی یعنی آزادی، مساوات، پاسخگوی و شفافیت در نظر گرفته شده است.
اصول مساوات؛ دسترسی یکسان را برای تمام سازمان های غیر دولتی به کمک های مالی دولت مهیا می سازد. به همین منظور تشکیلات غیر دولتی «اپراتور» ساخته می شود که در کار و اتخاذ تصامیم آن نه تنها نمایندگان دولت، بلکه نمایندگان سکتور مدنی نیز اشتراک خواهند نمود. یعنی سازمان های دولتی خود شان تصمیم می گیرند که کدام پروژه بهتر است و چه کسی میتواند آنرا عملی نماید. برعلاوه نظر به تجربه غرب، از جمله ایالات متحده امریکا، اپراتور حق دارد که سرمایه خارجی «fund raising» را جلب کند. به این گونه سطح وابستگی مالی اپراتور به دولت پایین می آید.
اصول آزادی؛ دسترسی آزاد تمام سازمان های غیر دولتی را به سرمایه دولتی، سازمان های بین المللی (سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا، اتحادیه اروپا و غیره) و شخصی مهیا میسازد. برعلاوه آنها آزادانه میتوانند پروژه های اجتماعی خود را طراحی کنند. بعد از درخواست برای دریافت کمک مالی از دولت از طرف اپراتور. این چیزی است که در تاریخ قزاقستان مستقل وجود نداشت. یعنی، سازمان غیر دولتی پیشنهاد مصارف را برای حل مشکلات اجتماعی به دولت ارائه مینماید.
اپراتور انحصار را برای توزیع کمک های مالی دولتی و خارجی تحمیل نمیکند. دونر ها منجمله USAID، اتحادیه اروپا، ملل متحد و سایر آنها مثل گذشته مستقلانه و غیر وابسته به اپراتور میتوانند کمک های مالی شانرا به سازمان های غیر دولتی در قلمرو قزاقستان توزیع نمایند. لایحه فقط امکان کار را با دونر ها، منجمله با دونر های خارجی و بین المللی مهیا میسازد که شرایط مناسب را برای جلب فعال سرمایه برای سازمان های غیر دولتی به وجود میاورد. این قانون هیچ گونه محدویت و یا حقوق اضافی را برای اپراتور جهت کنترول پول که از طرف دونر ها برای سازمان های غیر دولتی تخصیص می یابد در نظر نگرفته است.
اصول شفافیت و پاسخگوی؛ دسترسی کامل را برای سازمان های غیر دولتی به معلومات در مورد پول تخصیص یافته از طرف دولت مهیا میسازد و همچنان مکانیزم توزیع کمک های مالی را در چارچوب اپراتور. ابزار اضافی برای کنترول فعالیت های اپراتور شوراهای اجتماعی خواهند بود که با درنظر داشت نهاد های مدنی در ارگان های دولتی تشکیل خواهند شد. 
پس از انتخابات ریاست جمهوری امسال در جمهوری قزاقستان، رئیس جمهور نظربایف با بدست آوردن تقریباً 98 درصد آراء، برنده انتخابات اعلام شد. او وعده داده بود که اصلاحات بزرگی را در تمام عرصه های حکومتداری، روی دست خواهد گرفت. چند ماه قبل، پیش نویس این ریفورم با عنوان «پلان ملی صدگام» ارائه شد. اکنون این ریفورم بزرگ در حال اجرا است و ایجاد تغییر در برخی از اسناد ریاست جمهوری در بخش های سازمان های غیر دولتی، جزء همین برنامه ملی «صدگام اصلاحات» است.
  

۱۳۹۴ آبان ۲, شنبه

دانشجوی افغانستانی جان 40 سرنشین یک تراموا را نجات داد

مهدی زرتشت


یک هفته قبل زمانی که یک تراموا حامل دستکم چهیل سرنشین گرفتار یک مشکل شد، بشارت مسلمیار دانشجوی سال چهارم دانشگاه طبی اسفندیاروف در آلماتی قزاقستان، با توقف دادن آن، جان همه ی سرنشینان آن را نجات داد.
به گفته ی بشارت، تراموا در وسط جاده به دلیل قطع برق، متوقف شده بود؛ اما وقتی راننده تلاش داشت تا جریان برق را برقرار کند، بر اثر اشتباه یکی از سرنشینان، تراموا با سرعت زیاد به حرکت افتاد. دانشجوی افغانستانی که خود یکی از سرنشینان تراموا بوده، آن لحظه را چنین توصیف می کند: «جریان اتصال برق تراموا، در وسط راه قطع شد. راننده از کابین خود خارج شد تا جریان برق را برقرار کند. من با چهیل تن از سرنشینان، روی صندلی های مان نشسته بودیم. راننده از بیرون به یکی از سرنشینان سفارش کرد تا یکی از دکمه ها را فشار دهد تا او بفهمد که جریان اتصال برق برقرار شده یا نه. اما گویا سرنشین بر اثر نابلدی به عوض دکمه جریان برق، کلید سرعت بالا را فشار داد. در همین لحظه تراموا با سرعت زیاد به حرکت افتاد. پنج تن از سرنشینان تراموا که عمدتاً جوان و چابک بودند، خود را از دروازه آن بیرون انداختند تا نجات یافته باشند. زیرا انگار مرگ در آن لحظه جلو چشم همه ظاهر شده بود. من ام می خواستم بیرون بپرم تا نجات یافته باشم؛ ولی وقتی یکبار به پشت سرم نگاه کردم، متوجه شدم تراموا پر از مرد و زن های اکثراً سالخورده و دست و پا افتاده و کودکانی هستند که نگاه های ملتمسانه ای دارند. همه از فرط وحشت، فریاد می زدند و اینگونه، نتوانستم آنها را تنها بگذارم. برای همین، تصمیم به یک کار خطرناکی گرفتم. تصمیم گرفتم آخرین تلاشم را بکنم تا اگر بتوانم جان آن همه آدم را نجات بدهم. بلافاصله دویدم طرف کابین راننده. خواستم دروازه را باز کنم که متأسفانه بسته بود. شیشه دروازه خیلی ضحیم بود ولی هرطور می شد، باید می شکستم و خودم را روی صندلی راننده می رساندم. گمانم با دست و پا 24 بار ضربه زدم تا دروازه شکست و داخل کابین راننده شدم. هیچ نوع آشنایی با سیستم تراموا نداشتم و تمام تلاش هایم، بر اساس حدس و گمان بود. چندین دکمه را فشار دادم اما هیچ تغییری پیش نیامد. بالاخره، چشمم به دکمه توقف افتاد. با آهستگی دنده توقف را کشیدم. اما تراموا از خط خود منحرف شدم و دیدم که سر راهش به چندین ماشین برخورد کرد. بار دوم دنده را به طرف خود کشیدم که خوشبختانه موفق شدم و تراموا متوقف شد.»


 از بشارت می پرسم، شما جان حد اقل چهیل انسان را از خطر مرگ، نجات دادید. می خواهم بشنوم چه احساسی دارید؟ او در پاسخ می گوید: «بیشتر از همه، این شعر را دوست دارم که می گوید: بنی آدم اعضای یکدیگر اند/ که در آفرینش ز یک گوهر اند/ چو عضوی به درد آورد روزگار/ دیگر عضوها را نماند قرار. برای من واقعاً سخت است که احساس واقعی ام را در لحظه توقف تراموا یا پس از آن، در قالب کلمات بیان کنم. فقط تصور اینکه جان چندین انسان را نجات داده ام، برایم ارزشمند است و خیلی خوشحالم. فکر می کنم، هر کسی که حس انسان بودن، مسئولیت پذیری، حس همکاری و بشردوستی در ضمیرش باشد، در هر شرایطی تلاش می کند حتا با ایثار و فداکاری، جان انسان ها را نجات دهد. راست اش خوشحالم که خودم هم زنده هستم. دوست دارم جزء افتخارات مردم و کشور خود باشیم و به مردمان دنیا و ملت قزاقستان این پیام را برسانم که انسان افغانستانی، به اندازه همه ی انسان های شرافتمند دنیا، برای نجات آدم ها تلاش می کند.»
گفتنی است که پس از این حادثه ترافیکی، رسانه های دیداری و چاپی قزاقستان، با تیتر ویژه این خبر را گزارش کردند. اکان اکانویج رئیس دانشگاه طبی اسفندیاروف عکس بشارت را در کنار چهار دکتر برتر، روی دیوار موزیم دانشگاه نصب کرده است. همچنان، رئیس جوانان شهر آلماتی از این دانشجوی افغانستانی تقدیر نموده و کارت ورزشی ملی را که دارای امتیازاتی چون امکانات غذایی، پوشاک و ترانسپورتی است، برای مدت یکسال اهداء کرده است. علاوتاً، رئیس و اعضای اسمبلی ملی شهر آلماتی، طی محفلی از بشارت قدردانی کرده و با اهداء شمشیر، لقب «قهرمان نجات» را به وی داده اند.
بشارت احساس خوشحالی می کند و می گوید که «قرار است به زودترین فرصت، رئیس جمهور نظربایف من را به حضور خویش بپذیرد و از کاری که کرده ام، تقدیر کند.»
از بشارت سوال می کنم، اگر یکبار دیگر در شرایطی قرار بگیرید که یکبار گرفته اید، آیا بازهم با جرئت تمام به نجات انسان ها فکر خواهی کرد؟ او با لحن قاطع پاسخ می دهد: «بله. بله البته. احساس می کنم هرگز چنین خوشحال نبوده ام. حالا آنقدر اعتماد به نفس دارم که از خودم مطمئن ام، تحت هر شرایطی، آماده ام جان بسیاری از انسانها را نجات بدهم. هر لحظه وقتی به این موضوع فکر می کنم که من توانسته ام جان چهیل نفر را نجات بدهم، به خودم افتخار می کنم. اعتراف می کنم که هرگز اینقدر خوشحال نبوده ام.»




۱۳۹۴ شهریور ۲۰, جمعه

توافقنامه ایجاد بانک بین المللی انرژی اتمی در خاک قزاقستان به امضاء رسید

گزارش: مهدی زرتشت
نشر شده در روزنامه "افغانستان"

به تاریخ 27 اگست سال روان، در نخستین نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی (МАГАТЭ) با مقامات قزاقستان در آستانه، دو طرف برای ایجاد یک بانک بین المللی انرژی اتمی (БНОУ) در خاک قزاقستان، به توافق رسیدند.
بر اساس گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه جمهوری قزاقستان، در این نشست دو طرف توافقنامه های ذیل را امضاء کردند: ایجاد بانک یورانیوم غنی شده در خاک قزاقستان، توافقنامه تخنیکی میان وزارت انرژی جمهوری قزاقستان و آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اقدامات کامل برای ایجاد بانک یورانیوم غنی شده و توافقنامه تخنیکی بر سر شریاط خدمات اپراتوری در ارتباط به بانک یورانیوم غنی شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خاک قزاقستان.
بانک یورانیوم غنی شده حاوی مواد خام مورد نیاز برای کارخانه جات سوخت هسته ای است که قرار است در شمال شرق کشور قزاقستان ساخته شود. بر اساس توافقنامه دو طرف، بانک بر اساس قوانین قزاقستان اداره می شود که مدیریت کامل آن را آژانس بین المللی انرژی  اتمی به عهده دارد.
وزارت خارجه جمهوری قزاقستان اعلام کرد که «بانک یورانیوم غنی شده یک پروژه بین المللی منحصر به فرد است. ساخت این بانک یک گام بزرگ و مهم در راستای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.»
بر اساس موارد توافق شده میان دو طرف، تأسیسات کامل این بانک، در سال 2017 عملی می شود و هدف از ساخت آن، دادن اعتماد کامل به اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تهیه سریع قابل پیش بینی سوخت نیروگاه های هسته ای است.
در ماه جون سال روان، آژانس با تصویب یک توافقنامه در باره ایجاد این بانک در قزاقستان، شرایط ذخیره سوخت هسته برای کشورهای عضو را مشخص و فراهم کرد. هم اکنون، در حالی که دو ماه از آن زمان می گذرد، وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرده است که پس از نشست نهایی با آژانس، بانک فعالیت خود را آغاز کرده است.
به گزارش وزارت خارجه جمهوری قزاقستان، چندین کشور به همراهی آژانس بین المللی انرژی اتمی، مبلغ 150 میلیون دالر را به منظور ایجاد این بانک فراهم کرده اند. این بانک ظرفیت ذخیره بیش از 90 تن مواد رادیواکتیو را دارد.
قزاقستان دارای تجربه بیش از 60 سال در زمینه تجهیزات اتمی غیر نظامی (صلح آمیز) است و فعالیت های این بانک با الزامات قانونی کشور قزاقستان اداره خواهد شد. پروژه بانک یورانیوم غنی شده برای استفاده از انرژی اتمی صلح آمیز به منظور دسترسی به اورانیوم با غنای پایین در بازار تجاری طراحی شده است. این پروژه برای کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی یک منبع قابل اعتماد در عرصه سوخت در نظر گرفته شده است. ایجاد بانک نیز یک گام مهم در راستای حمایت از اهداف صلح امیز انرژی هسته ای است. همچنین، ایجاد بانک یورانیوم غنی شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی امر مهم برای منع گسترش سلاح های اتمی و ایمنی هسته ای است. ایجاد چنین بانک در خاک جمهوری قزاقستان بار دیگر نقش پیشرو قزاقستان را در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی تأیید می کند. این در حالی است که قبلاً یکی از بزرگترین پایگاه های اتمی شوروی سابق، در منطقه شرقی «سیمی پلاتینس» قزاقستان قرار داشت؛ اما پس از آنکه قزاقستان استقلال خود را اعلام کرد، پایگاه مذکور را تخریب نمود و مقامات این کشور بارها اعلام کرده اند که دولت قزاقستان تحت هر شرایط، خواهان استفاده صلح آمیز از مواد سوخت اتمی است و این دولت، از صلح و امنیت سراسری، حمایت می کند.

http://www.dailyafghanistan.com/international_detail.php?post_id=133425


۱۳۹۴ خرداد ۲۷, چهارشنبه

از سالگرد خان سالاری قزاقستان امسال باشکوه تر از هر سال تجلیل می شود

مهدی زرتشت

به گزارش وزارت فرهنگ جمهوری قزاقستان، در سپتامبر سال جاری، در سراسر قزاقستان از پنجصد و پنجاهمین سالگرد خان سالاری (Казахское ханство) جشن گرفته خواهد شد. بر اساس گزارش ها، اما مرکز برنامه های هنری به مناسبت این روز، در ژامبیل مرکز استان/ ولایت تاراز خواهد بود.
بردیبک ساپاربایف معاون نخست وزیر قزاقستان می گوید: «شهر تاراز دارای تاریخچه غنی است و از اهمیت خاصی برای کشور برخوردار است. سالها پیش دقیقاً در همین منطقه میان رودخانه تالاس و شو، سلطان کری و سلطان ژانیبک، خان سالاری را بنیان نهادند.»
دولت قزاقستان برای آماده سازی و برگزاری این جشن بزرگ ملی، بیش از 22 میلیارد تنگه (واحد پولی قزاقستان) اختصاص داده است. بخشی از این بودجه (بیش از یک میلیارد) صرف ساخت سریال ده قسمتی تاریخی و درام «قزاق یلی»، 375 میلیون تنگه برای ساخت انیمیشن این سریال و 250 میلیون تنگه برای ساخت یک فیلم مستند پنجصد و پنجاهمین سالگرد خانات قزاقستان اختصاص داده شده است.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی قزاقستان «در فیبروری سال جاری، مشاعره شاعران جوان به مناسبت پنجصد و پنجاهمین سالگرد خان سالاری قزاق ها در شهر تاراز برگزار می شود. همچنان برپایی نمایشگاه فروش محصولات صنعتگران با عنوان «صنایع دستی- گنجینه ملت» و تشکیل گروه شناسایی تاریخی با مشارکت تاریخ نویسان، بوم شناسان و قوم شناسان، نیز بخشی از برنامه است. در تئاتر دراماتیک ولایت ژامبیل، تئاتر درام- تاریخی «قزاق ها» اجرا می شود.»
قزاقستان نه تنها به داشته های تاریخی- بومی خود  اهمیت ویژه قائل است؛ بلکه تمام تلاش شان بر این است تا تاریخ شان را احیاء کنند و این همه، در چارچوب برنامه های دراز مدت ناسیونالیسم میهنی و ملی، قابل اجرا است. در این میان، خان سالاری، بخشی از تاریخ پر افتخار قزاق ها است که حضور پر رونق و تأثیرگزار این قوم را در خاک قزاقستان امروزی و از گذشته های دور، روایت می کند.
در سال‌هایی میان 1465 و 1822 جمعیتی از قزاق‌ها بودند که حاکمان شان عنوان «خان» را بر خود داشتند. آنها فرزندان قدرتمندترین فاتح تاریخ، چنگیز خان شناخته می‌شدند که مشروعیت حکومت کردن را داشتند. این تاریخ نشان می‌دهد که «مردم قزاق» دارای حکومت بوده‌اند.
دولت قزاقستان امسال برای برپایی این جشن بزرگ، سمبولی را برگزیده اند که به نام «ترییوم فالنایا آرکا» (Триумфальная Арка) یاد می شود. برنامه های این جشن بزرگ، متنوع و سرگرم کننده خواهد بود: در سالن کنسرت مرکزی «بالاساگون» رقابت های کشوری شاعران که به شعار ملی «ملت جاودان» اختصاص دارد، اجرا خواهد شد، نمایشگاه «تاراز شاهدی بر قرون»، مسابقات بین المللی کشتی با نام «پلنگ اوراسیا» همراه با جایزه ریاست جمهوری قزاقستان در زمینه ورزش های ملی، ترانه و گروه رقاصان میهنی نیز بخشی از برنامه خواهد بود.


در مورد اهمیت این جشن، یکی از قزاق ها می گوید: «در سراسر جهان، مردم سالگرد مربوط به یک رویداد مهم در گذشته را جشن می‌گیرند و تجلیل می‌کنند. این مناسبت، فرصتی است تا گذشته‌های تاریخی مان را دوباره به خود یادآوری کنیم؛ روند شکل گیری فرهنگ خود را مرور کرده و اینکه امروز کی هستیم را بصورت بهتر درک کنیم. تجلیل از 550 سالگرد خانات قزاق در اتحاد و همگرایی بیشتر میان ملت قزاق که به عنوان «مردم قزاقستان» زندگی در سرزمین ملت قزاق را برگزیدند کمک خواهد کرد و پیوندهای مان را با این سرزمین بیش از پیش تقویت خواهد کرد.»
لازم به یاد آوری است که جشن و سرور و شادی، بخشی از فرهنگ ملت قزاقستان است. این ملت روحیه شادی پروری دارند و سالانه، جشن های مختلف با برنامه های باشکوه و به مناسبت های گوناگون، در سراسر این کشور برگزار می شود.



۱۳۹۴ خرداد ۲۲, جمعه

برنامه‌ی ملی «صدگام»؛ ریفورم بزرگ دولت نظربایف


مهدی زرتشت
منتشر شده در روزنامه "اطلاعات روز"

جمهوری قزاقستان کشوری رو به توسعه است و در فهرست جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی، پس از روسیه مقام دوم را گرفته است.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، قزاقستان‌ آخرین کشوری بود که اعلام استقلال کرد. نسل میانه‌ی قزاقستانی‌ها به یاد دارند که پس از استقلال، میزان خرابی‌ها و مشکلات کم نبود؛ اما این جمهوری آسیای میانه در مدت خیلی کم توانست از بار مشکلات کاسته و با طرح استراتژی‌های بزرگ توسعه‌ای، قزاقستان امروزی را پایه‌ریزی کند.
به تاریخ 6 آپریل سال جاری، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قزاقستان برگزار گردید که در آن‌ رییس جمهور نور‌سلطان نظربایف با به دست‌آوردن 97 درصد از کل آرا‌، باز هم رییس جمهور قزاقستان اعلام گردید. درصدی بالای رای نظربایف اگر خارج از جغرافیای این کشور، کمی عجیب و غیرمنتظره است؛ اما برای شهروندان این کشور، یک امر کاملاً عادی است. زیرا شهروندان قزاقستان بیشتر از هرکس، رییس جمهور خود را می‌شناسند و نمی‌توانند دست‌آوردهای بزرگ او را برای کشورشان نادیده بگیرند. قزاقستان کنونی، قزاقستان یک‌پارچه و واحد است که از امنیت کامل برخوردار است، اقتصادش در حال رشد است و سیاست‌گذاری‌ها و استراتژی‌های بلندپروازانه‌ی رییس جمهور (نمایشگاه اکسپو 2017، استراتژی 2030 و استراتژی 2050) تا اکنون موفقانه پی‌گیری شده و قرار است تا چند سال دیگر، قزاقستان به یکی از کشورهای مطرح در سطح جهان تبدیل شود.
اکنون کمتر از دو ماه از شروع رسمی کار رییس جمهور نظربایف (پس از انتخابات) می‌گذرد؛ این بار اما رییس جمهور قزاقستان با طرح «برنامه‌ی ملی- صدگام»، (национальный план- 100 конкретных шагов) ریفورم جدی را مطرح کرده و هم اکنون این برنامه (پلان) آماده‌ی اجراست. برنامه‌ی ملی «صدگام» متشکل از 5 بخش و 100 ماده است. بخش اول، ایجاد تشکیلات نوین حکومت‌داری؛ دوم، حاکمیت قانون؛ سوم، صنعتی‌سازی و رشد اقتصادی؛ چهارم، ملت واحد (وحدت ملی)؛ پنجم، حکومت پاسخ‌گو.


ایجاد تشکیلات نوین حکومت‌داری
مهم‌ترین موارد اصلاح تشکیلات حکومت‌داری نوین عبارت است از‌ «نوسازی تشریفات ورود به خدمات دولتی، انتخاب نامزد برای پست‌های عالی‌رتبه‌ی دولتی با رویکرد مصحلتی، فرمول 3+3- کنترول مرحله‌ای کارایی پس از سه و شش ماه، افزایش حقوق کارمندان دولت، تثبیت قانونی سیستم آموزش سازمان‌یافته‌ی کارمندان دولت، تدوین قوانین اخلاقی جدید خدمات دولتی، تصویب قانون جدید در مورد خدمات دولتی» و «ارزیابی جامع از کاکنان دولت پس از تصویب قانون جدید در باره‌ی خدمت دولتی».
حاکمیت قانون
بخش دوم ریفورم، مربوط به حاکمیت قانون است. مهم‌ترین اصلاحات مطرح‌شده در این بخش، عبارت اند از‌ «بهبود شیوه‌های سیستم قضایی برای تسهیل دسترسی شهروندان به عدالت، گذار از سیستم پنج مرحله‌ای دادخواهی (بدوی، استیناف، فرجامی، تجدید نظرخواهی، تجدید نظرخواهی مجدد) به سیستم سه مرحله‌ای (بدوی، استیناف، فرجامی)، مجزاسازی دانشکده‌ی قضایی از ساختار آکادمی مدیریت دولتی با هدف افزایش ارتباط متقابل آموزش و کار عملی قضایی، اجرای الزامی ضبط‌کردن صوتی و تصویری تمامی مراحل قضایی، ایجاد مرکز داوری بین‌المللی در مرکز مالی بین‌المللی آستانه (AIFC )، ایجاد شورای بین‌المللی در دادگاه عالی جمهوری قزاقستان برای اجرای بهترین استانداردهای بین‌المللی با مشارکت قاضیان و حقوق‌دانان معتبر خارجی» و «ایجاد پورتال انترنتی «نقشه‌ی تخلفات کیفری» بر اساس سیستم اطلاعاتی ملی نقشه‌ی تخلفات کیفری.»
صنعتی‌سازی و رشد اقتصادی
بخش «صنعتی‌سازی و رشد اقتصادی» برنامه‌ی ملی صد‌گام، شامل اصلاحات و نوآوری‌های زیادی می‌شود، از جمله: «وارد‌کردن زمین‌های کشاورزی به چرخه‌ی خرید و فروش، یک‌پارچه‌سازی سیستم گمرکی و مالیاتی، برچیدن مرحله‌ای انحصارهای دولتی در زمینه‌ی انجام کارشناسی اسناد برآورد مقدماتی و اصلی طرح‌ها، اجرای سیستم «‌یوروکد‌» به جای قواعد و مقررات ساختمان‌سازی قدیمی که از زمان شوروی جاری بوده‌اند، تغییر در خط مشی اداره‌ی مبارزه با انحصار‌طلبی و تطبیق آن با استانداردهای سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، تقویت مؤسسه‌ی بازرسی تجاری برای دفاع از منافع تاجران، جذب سرمایه‌گذاران راهبردی (محوری) که تجارب موفقیت‌آمیز در ایجاد کلسترهای گردش‌گری داشته‌اند، تدوین قانون «تجاری‌سازی دست‌آوردهای علمی یا فعالیت‌های علمی-فنی»، یک‌پارچه‌شدن قزاقستان با بسترهای حمل‌و‌نقل و ارتباطات بین‌المللی، ایجاد مرکز مالی بین‌المللی آستانه (AIFC) در قالب نمایشگاه آستانه اکسپو 2017 و تبدیل آن به یک مرکز تخصصی، در نظر گرفتن زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی مرکز مالی، آماده‌سازی کارکنان متخصص در 10 کالج برتر و 10 مؤسسه‌ی آموزش عالی برای 6 رشته‌ی کلیدی اقتصادی» و «آزادسازی روابط کاری و تدوین قوانین کاری جدید.»
ملت واحد- میهن جاودان
بخش چهارم این برنامه‌ی اصلاحی، «ملت واحد» یا وحدت ملی است. ناگفته نماند که یکی از دست‌آوردهای بزرگ و یکی از افتخارات رییس جمهور نظربایف این است که توانسته با تشکیل یک ملت واحد، همه‌ی شهروندان قزاقستان (بیشتر از صد ملیت) را زیر یک چتر واحد جمع کند. دولت نظربایف موفق شده است تا با فراهم‌سازی زمینه‌ی همسان حقوق شهروندی، وحدت ملی اقوام ساکن قزاقستان را به شکل قابل تحسین فراهم کند. این بار در برنامه‌ی ملی «صدگام» بر انسجام بیشتر و محکم‌سازی پایه‌های وحدت ملی، تأکید بیشتر صورت گرفته و به اصلاحاتی اشاره شده است که می‌توانند فوق‌العاده مهم باشند، از جمله: «‌تدوین پیش‌نویس قانون میهن‌پرستی «میهن جاودان»، تدوین و اجرای طرح عمده‌ی مجمع ملت قزاقستان با عنوان «کشور بزرگ، خانواده‌ی بزرگ»، جامعه‌ی کار فراگیر، تدوین و اجرای طرح ملی- آینده‌ی زیبا» و همین‌طور، همراهی و پیشبرد اطلاعاتی برای اجرای پنج مور‌د اصلاحات سازمانی و نظریه‌ی هویت قزاقستان در رسانه‌های جمعی، انترنت، رسانه‌های ارتباطی نسل جدید و نیز شبکه‌های اجتماعی، از مهم‌ترین ماده‌های اصلاحات در زمینه‌ی وحدت ملی اند.
دولت پاسخ‌گو
نظربایف طرحی را پیش‌نهاد کرده که به اصلاحات بزرگ در نظام دولتی اشاره می‌کند. در ماده‌ی نخست این طرح آمده است که «سیستم کنترول انضباطی باید منحصراً بر اساس کنترول حصول شاخص‌های مورد نظر باشد.» بر اساس این طرح، تمامی وظایف دولت در ارتباط به تشریفات و نظارت‌های فرعی منسوخ می‌گردد و «ارگان‌های دولتی در فعالیت‌های مورد نظر‌شان، مستقل خواهند شد.» هم‌چنان «ایجاد یک سیستم فشرده‌ی برنامه‌ریزی دولتی، پیاده‌سازی سیستم جدید حساب‌رسی و ارزیابی کار دولت، دولت شفاف» که قانون دسترسی به اطلاعات را تدوین خواهد کرد، از بخش‌های دیگر این ریفورم اند. ماده‌های دیگر این طرح شامل موارد ذیل است: «اجرای برنامه‌ی عملی سخنرانی عمومی مسئولان نهاد‌های دولتی در مقابل مردم در باره‌ی دستیابی به شاخص‌های کلیدی طرح‌ها و برنامه‌های راهبردی توسعه‌ی مناطق و قراردادن گزارش‌های مربوط‌ در سایت‌های رسمی، افزایش امکان شرکت شهروندان در روند تصمیم‌گیری‌ها از طریق توسعه‌ی خودکفایی و خودکفایی محلی، تقویت نقش شوراهای اجتماعی در نهاد‌های دولتی در زمینه‌ی مباحثات مربوط به اجرای طرح‌های راهبردی و برنامه‌های توسعه‌ی مناطق» و آخرین ماده‌ی این طرح ملی «ایجاد شرکت دولتی «دولت برای شهروندان» که تنها متولی خدمات دولتی خواهد بود، مطابق الگوی Canada Service در کانادا و Centrelink در آمریکا‌» است.


ضمانت اجرایی
دستگاه اجرایی دولت، برای عملی‌سازی این برنامه‌ی ملی، ضمانت اجرایی تشکیل داده است. این یک مکانیسم دقیق برای اجرای طرح است. به دستور رییس جمهور جمهوری قزاقستان، تا‌به‌حال یک کمیسیون ملی برای نوسازی ایجاد شده که در آن پنج گروه کاری متشکل از کارشناسان با‌تجربه‌ی داخلی و خارجی مشغول فعالیت اند. وظیفه‌ی کمیسیون ملی، پیش‌بردن و مدیریت هماهنگ اجرای مرحله به مرحله‌ی پنج ریفورم رییس جمهور است. کمیسیون ملی زمینه‌ی همکاری و هم‌گرایی مؤثری را میان نهاد‌های دولتی و بخش‌های تجارت و کار و همین‌طور جامعه‌ی مدنی‌ فراهم می‌کند.
مسأله‌ی اساسی کمیسیون ملی، در واقع تصمیم‌گیری و تعریف کل برنامه‌های لازم‌الاجرا می‌باشد. پیش‌نهادهای اعضای این کمیسیون از سوی رییس جمهور کشور تأیید خواهند شد. برای اجرای تصمیم‌ها و پیش‌نهادها، پارلمان و دولت به‌سرعت عمل خواهند کرد. اداره‌های محلی و وزارت‌خانه‌ها بخشی از اجرا‌کنندگان خواهد بود که روند کار آن‌ها توسط وزیران و والی‌ها نظارت می‌شود. در بخش‌های پایانی طرح ملی آمده است که «این بار نوآوری مهم در تشکیلات کمیسیون ملی عبارت از این است که این کمیسیون توسط هیأت مشورتی بین‌المللی و کارشناسان برجسته‌ی بین‌المللی نظارت می‌شود. این هیأت به منظور توسعه‌ی طرح‌ها و مشوره‌های علمی و ایجاد سیستم نظارتی دایمی در اجرای ریفورم، گماشته می‌شود.» بنابراین، این اداره کمکی خواهد بود به شفافیت بیشتر اصلاحات جمهوری قزاقستان و همین‌طور‌ باعث افزایش اعتبار کشور پیش سازمان‌های بانفوذ بین‌المللی خواهد شد.

نکته: اما سوال مهم این است، آیا دولت نظربایف توانایی عملی‌سازی این ریفورم بزرگ را دارد؟ دولت نظربایف برای اجرا و عملی‌سازی برنامه‌ی ملی، ضمانت اجرایی گذاشته و کمیسیون ویژه‌ای را تشکیل داده است که بخش عمده‌ی کار این کمیسیون، مشوره‌دهی و نظارت بر کمیته‌های اجرایی این برنامه است. البته این را هم باید گفت که برنامه‌ی ملی «صدگام» نخستین طرح اصلاحات از سوی نظربایف نیست. قبل از این، دستگاه رهبری جمهوری قزاقستان دست‌کم سه طرح و استراتژی را مطرح کرده که کار همه‌ی آن‌ها عملاً آغاز شده است: «نمایشگاه اکسپو-2017، استراتژی 2030 و استراتژی 2050». از سوی دیگر، دولت قزاقستان با فراهم‌سازی و تقویت هم‌گرایی اقوام قزاقستان و اصل وحدت ملی و همین‌طور مبارزه‌ی قاطع علیه افراط‌‌گرایی دینی، زمینه و بستر مناسبی را برای رشد و توسعه‌ی همگانی این کشور فراهم آورده است. ثروت اصلی قزاقستان برای توسعه و پیشرفت، منابع زیرزمینی آن است. علاوه بر این، قزاقستان از یک موقعیت مهم جیوپلیتیک نیز برخوردار است و همان‌طور که می‌تواند مرکز تحولات منطقه‌ی آسیای میانه باشد، برای خودش نیز بستر مناسب توسعه است. در عین حال، نزدیکی و میزان بالای داد و گرفت تجاری میان قزاقستان و روسیه و کل کشورهای حوزه‌ی آسیای میانه، به جمهوری قزاقستان این امکان را می‌دهد که نخست ثبات سیاسی و اقتصادی خود را حفظ و تقویت کرده و سپس گام‌های بزرگ‌ توسعه‌ای خود را آغاز کند. برنامه‌های بلندپروازانه‌ی رییس جمهور نظربایف تنها یک تبلیغات برای دل‌خوشی ملت قزاقستان نیست؛ دستگاه رهبری دولت جمهوری قزاقستان با دو چشم فقط آینده را نگاه می‌کند و ضرورت حضور خود در عصر قرن بیست‌و‌یکمی را به‌خوبی درک می‌کند.

***
لینک دائمی مقاله:  www.etilaatroz.com/برنامه‌ی-ملی-صدگام؛-ریفورم-بزرگ-دول/


۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۳, یکشنبه

کارت برنده‌ی رییس جمهور نظربایف در انتخابات قزاقستان چه بود؟

نویسنده: مهدی زرتشت
برگرفته شده از: روزنامه اطلاعات روز

26 اپریل در قزاقستان انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار شد. این دومین انتخابات زودهنگام طی پنج سال اخیر است که در نتیجه‌ی آن نورسلطان نظربایف (که از زمان استقلال این کشور تا حال رییس جمهور است) با به دست‌آوردن بیش از 97 درصد آرا‌، پیروز انتخابات اعلام شد. مطابق قانون اساسی این کشور، اولین رییس جمهور «قزاقستان مستقل» می‌تواند به طور نامحدود خود را در انتخابات نامزد کند.


در انتخابات ریاست جمهوری امسال و مطابق نتایج ابتدایی، نورسلطان نظربایف، رهبر کنونی دولت با اختلاف زیادی از حریفانش پیشی گرفت. او توانست 97.22 درصد آرای ملت قزاقستان را به دست بیاورد. مشارکت رای‌دهندگان 95.22 درصد را از میان تمام واجدین شرایط تشکیل می‌داد که چنین رقمی، قبلاً سابقه نداشته است.
دو رقیب انتخاباتی نظربایف به ترتیب آرای ذیل را به دست آوردند: سیزدیکوف 1.6 درصد رای و کوساینوف 0.7 درصد رای از کل آرای اشتراک‌کنندگان انتخابات. این در حالی‌ست که چنین تفاوتی بزرگ، حتا برای شهروندان قزاقستان نیز جالب و غیرقابل باور است.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مسایل سیاسی قزاقستان، درصدی بالای رای اعتماد به رییس جمهور نظربایف، در واقع دو دلیل بیش‌تر نداشت: سابقه‌ی کاری رییس جمهور که توانست اعتماد کل مردم این کشور را جلب کند و دوم، برنامه‌های آینده‌ی او که در جریان کارزار انتخابات، مورد توجه عموم قرار گرفته بود. برنامه‌ی او شامل تمامی استراتژی‌های دولتی توسعه‌ای میان‌مدت و طولانی‌مدت چند سال اخیر بود. اما پایه و اساس کلیدی آن برنامه‌ی ضدبحران «راه آینده» بود که در خزان سال گذشته توسط او پیش‌نهاد گردید. همین برنامه اساس تعهدات مبارزات انتخاباتی او را تشکیل می‌داد.
اساس و بنای استراتژی «راه روشن» را سیاست حکومت برای ایجاد اشتغال از طریق عملی‌سازی پروژه‌های زیربنایی، از جمله ساخت راه‌ها، تشکیل می‌دهد. قزاقستان قصد دارد از موقعیت جیوپلیتیکی خود به طور مؤثر استفاده کند و قزاقستان را به «پل ترانزیتی» میان چین و اروپا تبدیل کند. بر علاوه، استراتژی «راه روشن» نظربایف، تجدیدِ تدریجی ساختار اقتصادی را پیش‌بینی می‌کند (یک‌سوم بودجه‌ی امروزی قزاقستان وابسته به صادرات نفت است).
علاوه بر این، برنامه‌ی مبارزات انتخاباتی نورسلطان نظربایف شامل بهبود وضعیت اجتماعی در کشور نیز بود: نوسازی نظام معارف و بهداشت، افزایش رفاه عامه و اعاده‌ی حقوق شهروندی و فرصت‌های یک‌سان و برابر برای کل ملیت‌های ساکن قزاقستان. در حال حاضر قزاقستان شامل فهرست کشور‌های قابل رقابت جهان شده است. سطح زندگی مردم قزاقستان به سطح کشورهای دارای درآمد متوسط رسیده است (تولید ناخالص داخلی سرانه در سال 2014 سیزده هزار دالر را تشکیل می‌دهد). در برنامه‌‌های آینده (تا سال 2050) قزاقستان شامل فهرست 30 کشور پیشرفته‌ی جهان خواهد شد. این حداقل خواست رییس جمهور نظربایف است که بارها در سخنرانی‌هایش از آن سخن گفته است. گرچه چنین برنامه‌ای چه در نظر شهروندان این کشور و چه ناظران خارجی، بلندپروازانه به نظر می‌رسد؛ اما شهروندان قزاقستان نسبت به آنچه از سوی رییس جمهور وعده داده می‌شود، باور دارند. شاید هیچ معمایی در کار نباشد، جز این‌که تا‌به‌حال، هر آنچه رییس جمهور به شهروندان خود وعده داده است، آن را عملی کرده است و نظربایف، هیچ وقت نخواسته برای دل‌خوشی شهروندان کشور خود، به دروغ یا بلوف متوصل شود. مردم قزاقستان به این واقعیت واقف اند که قزاقستان امروز، در میان جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی، یکی از موفق‌ترین کشورهای در حال توسعه است. بر علاوه، مردم قزاقستان فضای مسالمت‌آمیز و سیاست تسامح و تساهل را در میان 140 ملیت قزاقستان، به رییس جمهور نظربایف ارتباط می‌دهند و مدیون او هستند.
تورگون سیزدیکوف، نامزد «حزب کمونیست خلق قزاقستان» علاوه بر این‌که در مبارزاتش از شعارهای کمونیستی بهره می‌گرفت، موضع ضدغربی‌اش را آشکارا بیان می‌کرد. او با حساسیت بالایی از تسلط و ترویج فرهنگ غربی، از جمله تلویزیون و سینما، سخن گفت. آقای سیزدیکوف اعلام کرد که محصولات ‌هالیوود معیار‌های آسان و نادرست زندگی را ترویج می‌کند که جز ریاکاری و بزدلی، چیزی برای جامعه به ارمغان نمی‌آورد. هم‌چنان او از تغذیه‌ی نادرست و مشکلات تربیه‌ی جوانان در غرب انتقاد کرد. مخاطب او را بیش‌تر نسل جوان این کشور تشکیل می‌داد که مایل بود به جوانان پیش‌نهاد کند: «فرصت برای خودشناسی»، «امکانات یک‌سان برا‌ی آغاز فعالیت‌ها و ایده‌آل‌های بلند اجتماعی».
مردم قزاقستان به خاطر می‌آورند که‌ برنامه‌ی مبارزات انتخاباتی کمونیست‌ها چه در این انتخابات و چه در انتخابات دوره‌های قبل، بسیار کلی و مختصر بوده است: «کلاً نیم صفحه» و بس.
نامزد دیگر ریاست جمهوری ابیلگازی کوساینوف- رییس اتحادیه‌های کارگری قزاقستان- راه آلبرت گورا را دنبال کرد: او محیط زیست را هدف مبارزات انتخاباتی خود قرار داد. در گفت‌وگو با رای‌دهندگان، او تأکید کرد که «در عصر توسعه‌ی تخنیکی، سرسبزی بیش‌تر آسیب‌پذیر می‌شود. بنابراین، هدف اولیه‌ی ما باید استفاده‌ی عاقلانه و برنامه‌ریزی‌شده از منابع طبیعی، حفظ محیط زیست از آلودگی و به‌کار‌گیری سیستم کنترول دولتی باشد.» کوساینوف خواهان توجه بیش‌تر به حفاظت از طبیعت و استفاده‌ی عاقلانه از منابع طبیعی گردید. او پیش‌نهاد می‌کرد که از آن‌عده تصدی‌ها و سازمان‌ها که از آب، جنگلات و معادنِ زمین استفاده می‌کنند، با ایجاد یک نظام کنترول سیستماتیک، نظارت شود. توجه به جلوگیری از آلودگی خاک، آب‌های زیرزمینی و سطحی یکی از برنامه‌های دیگر او بود.
در این میان‌ اما یگانه موردی که همه‌ی نامزدان ریاست جمهوری را با هم متحد ساخته بود، حمایت بدون قید و شرط آن‌ها از مفکوره‌ی هم‌گرایی اوراسیا در چارچوب اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا بود. در پس‌زمینه‌ی مشکلات اقتصادی، بزرگ‌ترین عضو اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا (فدراسیون روسیه) در قزاقستان سخنان زیادی در رابطه با مؤثریت این هم‌گرایی گفته شد. افزون بر آن، میهن‌پرستان ‌ملی در این اواخر موضوع از دست‌دادن حاکمیت را مطرح کردند؛ البته در صورت تقویت پروسه‌های هم‌گرایی و فعال‌شدن سیاست لابی مسکو به خاطر منافع شخصی خود. با این‌حال، اگر بخواهیم رمز موفقیت و دلیل درصدی بالای آرای نظربایف را کوتاه و خلاصه کنیم، می‌گوییم: شهروندان قزاقستان بیش‌تر از هرکس، به نظربایف اعتماد دارند. در بین نامزدان شایسته، شایسته‌ترین رییس جمهور نورسلطان نظربایف بود و به همین خاطر، بالاتر از 97 درصد رای‌دهندگان، نظربایف را به زعامت کشور انتخاب کردند.
***
لینک مستقیم مقاله: http://www.etilaatroz.com/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%DB%8C-%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%B1%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%81-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86/