۱۳۹۵ تیر ۷, دوشنبه

قزاقستان: 25 سال کمک به صلح، امنیت و توسعه در تمام جهان

نویسنده: مهدی زرتشت













قزاقستان در سال 2016 (25 مين) سالگرد استقلال خود را جشن مي گيرد. طي اين سالها قزاقستان تعهد خود را به اصول همکاري چند جانبه، ايجاد صلح مستحکم در سراسر جهان، امنيت و توسعه، همچنان تلاش هاي موثر خويش را در اين راستا به نمايش  گذاشته است. به ابتکار نورسلطان نظربايف اولين رئيس جمهور و مؤسس حکومت امروز قزاقستان، کشور طرح هاي مهم بين المللي به شمول اجلاس همکاري و اتخاذ تدابير اعتماد در آسيا (CICA ) و کنگره اديان جهاني و سنتي را به اجرا در آورد. قزاقستان رياست سازمان هاي کليدي بين المللي مانند: سازمان امنيت و همکاري در اروپا و سازمان همکاري هاي اسلامي را  به عهده گرفت و به ترويج ابتکارات مهم جهاني و منطقه اي خود ادامه داد، از جمله ايجاد جهان بدون اسلحه اتمي و اتحاديه اقتصادي اوراسيا.
طي دو دهه قزاقستان به يک مثال موفق از توسعه اقتصادي و فعال بين المللي مبدل گرديده است و تمايل خويش را به خاطر بودن شريک مطمئن در منطقه به نمايش گذاشته است.

سهم قزاقستان براي تأمين صلح و امنيت جهاني
قزاقستان- رهبر نهضت منبع اسلحه اتمي و تأمين امنيت هسته اي مي باشد. بعد از فروپاشي  اتحاد جماهير شوروي در آغاز سال هاي 1990، قزاقستان خلع سلاح شد و از ارسنال اتمي خود انکار ورزيد که در آن زمان جايگاه چهارم را در جهان داشت و همچنان آزمايشگاه اتمي سيمي پلاتينسک را مسدود نمود. اين کشور حامي فعال منع گسترش اسلحه اتمي گرديد که نقش آن را تا به امروز اجرا مي نمايد.
در سال 2009 بر اساس قرارداد سيمي پلاتينسک قزاقستان و چهار همسايه آن در منطقه، زون عاري از سلاح اتمي را در آسياي مرکزي (ЦАЗСЯО ) ايجا کردند و از همان لحظه دولت به خاطر تحکيم آن کار مي نمايد. قزاقستان از کشورهاي منطقه براي پيشرفت در ا يجاد زون مشابه در خاور ميانه دعوت به عمل آورد.
قزاقستان در سال 2012 با شعار «لغو آزمايشات- مأموريت ماست»، کمپاين آموزشي بين المللي و آگاهي دهي را به منظور تشويق جامعه جهاني براي مقابله با آزمايشات هسته اي و سلاح اتمي راه اندازي نمود. در حال حاضر بيشتر از دوصد هزار انسان از صد کشور آن را حمايت مي نمايد.
حکومت قزاقستان در سال 2015 موافقت نامه را با اداره بين المللي انرژي اتمي در رابطه به ايجاد بانک اورانيوم کم غني شده در شرق کشور به منظور تأمين جهان با سوخت تضمين شده اتمي براي مقاصد غير نظامي، به امضاء رسانيد. به اين ترتيب اين کشور سهم بزرگ خود را براي تحکيم رژيم عدم گسترش اداء کرد و همچنين در سال 2015 قزاقستان و جاپان رؤساي مشترک کنفرانس ماده چهاردهم قرارداد منع آزمايشات هسته اي شدند تا سند بين المللي جنبه عملي را به خود اختيار نمايد.
قزاقستان در سال 1992 پروسه دعوت اجلاس همکاري متقابل و اتخاذ تدابير اعتماد در آسيا (CICA ) را به منظور ارتقاي امنيت در بزرگترين قاره جهان آغاز نمود. ساختاري که تا به حال وجود نداشت. تا سال 2015 کنفرانس به انجمن با نفوذ مبدل شد که 26 کشور را باهم متحد نمود (مصر، ايران و اسرائل در غرب، روسيه و قزاقستان در شمال، هند و پاکستان در جنوب و چين، ويتنام و ديگر کشورهاي در شرق).
در سال 2014 و آغاز 2015 نور سلطان نظربايف رئيس جمهور قزاقستان مذاکراتي را با اشتراک کنندگان بحران اوکرايين برگزار نمود و براي موفقيت دو اجلاس سران مينسک که در ماه آگست سال 2014 و فيبروري 2015 انجام شدند، کمک فوق العاده نمود. و همچنان قزاقستان ناظران خود را براي مأموريت صلح بانان سازمان ملل متحد براي حمايت از صلح در صحراي غربي و ساحل عاج فرستاد.
در سال 2015 قزاقستان با برگزاري کنفرانس منطقه اي مبارزه با افراط گرايي براي آسياي مرکزي و جنوبي از تلاش هاي جهاني به خاطر مبارزه با تروريسم حمايت نمود. در جريان مجمع عمومي سازمان ملل متحد در  سال 2015 رئيس جمهوري قزاقستان خواستار تجديد تلاش هاي رهبران جهان به خاطر مقابله با تروريسم گرديد و ايجاد «ائتلاف جهاني را براي مبارزه با تروريسم» تحت رهبري سازمان ملل متحد را پيشنهاد نمود.
راه اندازي گفتمان بين القومي و بين المذهبي
دولت نور سلطان نظربايف با درک هويت هاي فرهنگي و هويت هاي قومي مختلف، به اهميت گفتگوي بين المللي بين القومي و بين المذهبي و درک متقابل آنها و همچنين عدم تبعيض در جهان، تأکيد فراوان دارد. براي عملي سازي اين هدف، اين کشور تا حال تلاش هاي زيادي به خرج داده و کارهاي بيشتري انجام داده است.
به ابتکار نور سلطان نظربايف رئيس جمهوري قزاقستان از سال 2003 به اينسو هر سه سال کنگره اديان جهاني و سنتي در قزاقستان برگزاري مي گردد. در ماه جون سال 2015 پنجمين گنگره با  اشتراک رهبران و نمايندگان بلندپايه چندين کشورها جهان و منطقه و با اشتراک منشي عمومي سازمان ملل متحد، پادشاه اردن و رئيس جمهور فنلند، برگزار گرديد.
در سال 2010 قزاقستان اولين کشوري بود که از ميان جمهوريت هاي  مشترک المنافع بود رياست سازمان امنيت و همکاري اروپا به عهده گرفت. در جريان اين مسئوليت، قزاقستان با شعارهاي «اعتماد، سنت، شفافيت و تحمل» موفق به دادن انگيزه جديد براي سازماندهي و تشکيل اولين اجلاس سران در يازده سال در شهر آستانه شد. در اين اجلاس اصول لازم مورد تأييد قرار گرفت و به استراتيژي  وحدت و تجزيه ناپذيري جامعه اروپا و اوقيانوس اطلس و امنيت اوراسيا توجه خاصي صورت گرفت. در دوره رياست قزاقستان، شهر آستانه ميزبان کنفرانس در مورد تحمل و عدم تبعيض بود که يک پايه محکم براي کار مشترک در مورد ترويج اين موضوع در کشورهاي  عضو سازمان امنيت و همکاري اروپا ايجاد گرديد.
در همين راستا، در سال هاي 2011- 2012 قزاقستان رياست سازمان همکاري اسلامي را به عهده گرفت و اقدامات قابل توجهي را براي ايجاد درک بهتر ميان کشورهاي عمدتاً مسلمان و بقيه جهان را اتخاذ نمود. بر علاوه براي ايجاد کميسيون حقوق بشر سازمان همکاري اسلامي کمک نمود. درست در زمان رياست قزاقستان، و به ابتکار اين کشور، سازمان کنفرانس اسلامي به سازمان همکاري اسلامي تغيير نام نمود که هدف آن انعکاس اهداف بزرگ به خاطر تشويق همکاري ميان 57 عضو اين سازمان بود.

سهم قزاقستان براي توسعه پايدار جهاني
دولت نظربايف بارها اعلام کرده است که براي ايجاد جهان امن، انرژي پايدار و مواد غذايي، عزم قاطعي دارد. در همين راستا، قزاقستان ايجاد سازمان اسلامي امنيت غذايي را در چارچوب سازمان همکاري اسلامي پيشنهاد نمود. همچنين؛ قزاقستان هم اکنون روي عملي سازي استراتيژي جهاني انرژي صلح آميز و همچنان ابتکار آستانه (پل سبز) کار مي نمايد که هدف آن آوردن سهولت در تبادله تکنولوژي سبز ميان کشورها مي باشد. به زودي قزاقستان ميزبان نمايشگاه بين المللي «EXPO - 2017» با موضوع «انرژي آينده» خواهد شد. اين نمايشگاه راه حل هايي را براي از بين بردن اين چالش هاي محيط زيست، انرژي پايدار و صلح آميز و امنيت غذايي بررسي خواهد کرد. در حال حاضر قزاقستان روي نهاد بين المللي مرکز انتقال «تکنالوژي سبز» تحت رهبري سازمان ملل متحد کار مي نمايد. قزاقستان از اجنداي توسعه پايدار جهاني بعد از 2015 حمايت مي نمايد.
وظيفه مهم: کمک به نيازمندان
در يک دوره نسبتاً کوتاه 20 ساله، قزاقستان از کشور دريافت کننده به يک کشور اهدا کننده تبديل شده است. اين را مي توان با پروسه ايجاد يک مرکز منطقه اي ديپلماسي چند جانبه در شهر آلماتي که متشکل از 19 نمايندگي سازمان ها و برنامه هاي ملل متحد است، دريافت و همچنان آمادگي هاي کشور براي ايجاد سيستم شخصي کمک رسمي توسعه بين المللي KazAID گواهي ديگري براي تأييد اين مطلب است.
تا به حال قزاقستان به اشکال مختلف براي کشورهاي عضو سازمان ملل متحد به مقدار بيشتر از 100 ميليون دالر کمک نموده است.

پيشتيباني ويژه در اين راستا از افغانستان صورت گرفته است که مشمول ارائه بورسيه هاي تحصيلي براي دانشجويان افغاني در قزاقستان مي باشد. همچنان قزاقستان براي افغانستان کمک هاي بشردوستانه را به شکل مواد خوراکي، کمک هاي آموزشي و مالي براي پروژه هاي زيربنايي مانند ساخت مکاتب، شفاخانه ها و ترميم راه ها ارائه کرده است.

***
روزنامه افغانستان
لینک مستقیم: 
http://www.dailyafghanistan.com/opinion_detail.php?post_id=136885

هیچ نظری موجود نیست :

ارسال یک نظر